POZITIVNI PODACI Sve više djece u vrtićima u Srpskoj
Bitno je da se djeca na vrijeme socijalizuju, smatraju sociolozi.
Sve više mališana pohađa vrtiće u Srpskoj, pa je tako u 2022/2023. godini upisano njih 15.729, što je za oko 830 više u odnosu na godinu ranije.
Podaci su ovo Republičkog zavoda za statistiku, koji pokazuju da su ove brojke u porastu iz godine u godinu.
– Broj djece u predškolskim ustanovama u Srpskoj je 2020/2021. iznosio 11.247, dok je 2021/2022. godine porastao na 14.901 – navodi se u podacima Zavoda.
Osim toga, u porastu je i broj predškolskih ustanova, pa ih je tako u 2022/2023. bilo 121, dok je godinu ranije bilo njih 117.
U istom periodu je rastao i broj zaposlenih u predškolskim ustanovama u Republici Srpskoj.
– Tako je 2021/2022. godine bilo zaposleno 2.306 osoba, od kojih su 2.136 žene, dok su 2022/2022. u predškolskim ustanovama radile 2.470 osobe, od kojih 2.344 žene – stoji u podacima Zavoda.
Aleksandar Milić, banjalučki psiholog, za “Nezavisne novine” ističe da je pozitivno što je sve više djece uključeno u predškolsko obrazovanje, ali i to što se proširuju i kapaciteti u kojima će boraviti.
– Iako nemamo dovoljno kapaciteta u javnim vrtićima, te bi trebalo da ih proširujemo, moram reći da su se privatni vrtići pokazali funkcionalnim i efikasnim. Izuzetno je bitno uključivanje djeteta u vrtić, jer se, recimo, na radionicama igrom i metodama pomaže djeci u njihovom razvoju, kako emocionalnih odnosa, tako i njihovoj socijalizaciji, zatim se stvaraju dobre navike, razvija kreativnost, a takvi programi su u potpunosti efikasni, gotovo nezamislivo nezamjenjivi – rekao je Milić.
Prema njegovim riječima, to uveliko doprinosi i razvoju mentalnog zdravlja kod djece.
– Drugim riječima, angažovanje i aktivizacija djece je uvod u zdravo odrastanje pred školu, te lak prelaz iz vrtića u školsku ustanovu. Djeci u školi bi trebalo biti zanimljivo kao što je to slučaj u vrtićima. U predškolskim ustanovama je osoblje dobro pripremljeno za rad sa djecom, oni izvještavaju roditelje šta je dijete uradilo, kojim aktivnostima se bavilo, koliko je napredovalo. Sam taj model brige i posvećenosti djeci treba prenijeti u školovanje, što nama nedostaje – kazao je Milić.
I sociolog Ivan Šijaković za “Nezavisne novine” ističe da su ovo pozitivni podaci, jer je, kako kaže, bitno da se djeca na vrijeme socijalizuju.
– To je posebno bitno danas kada su roditelji zaposleni i opterećeni poslom, pa nemaju vremena da rade sa djecom – rekao je Šijaković.
On dodaje da je ovo dobar pokazatelj da se i lokalne zajednice brinu da imaju dovoljno vrtića.
– Naravno, deca koja mogu da odrastaju uz nezaposlenu mamu, baku i dedu takođe imaju neku prednost, a posebno ako se sa njima radi, da na vrijeme čitaju, uče i postaju samostalni – zaključuje Šijaković.