Oporavlja se automobilsko tržište u BiH
Uvezeno 9.144 vozila više nego lani.
Uvoz polovnih i novih automobila u BiH polako se vraća na stanje na kojem je bio prije globalne krize, a stručnjaci iz ove oblasti ističu da dolazi do oporavka tržišta i pojašnjavaju da su cijene i dalje izuzetno visoke za džep bh. stanovnika.
Naime, kako pokazuju podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, tokom šest mjeseci ove godine uvezen je 43.061 automobil u Bosnu i Hercegovinu, u vrijednosti većoj od 709 miliona KM, računajući i plaćene dažbine.
Od ovog broja, 37.781 je polovan, dok je 5.280 novih automobila.
– U istom periodu prošle godine u BiH je došlo 33.917 automobila. Tada su bila 29.043 polovna i 4.874 nova automobila. Ukupna vrijednost je veća od 606 miliona KM, računajući plaćene dažbine – navode iz UIO BiH za “Nezavisne novine”.
Tokom cijele prošle godine u BiH je došlo 72.237 automobila, i to 62.873 polovna i 9.364 nova, ukupne vrijednosti veće od milijardu KM, tačnije 1.239.882.147 KM.
Pero Ćorić, predsjednik Privredne komore Republike Srpske, kazao je u razgovoru za “Nezavisne novine” da je uvoz automobila u BiH na trećem mjestu kad je u pitanju spoljnotrgovinska razmjena.
– Na prvom mjestu su nafta, ulja, goriva, drugo mjesto su lijekovi, dok su na trećem mjestu automobili – kazao je Ćorić i dodao da tome u prilog ide i podatak da je došlo do porasta uvoza u prethodnom periodu.
– Činjenica je da odnos polovnih i novih automobila daleko u korist polovnih, pa to ne možemo tumačiti kao da je došlo do nekog značajnijeg oporavka auto-industrije, ali na zapadnoevropskom tržištu osjećaju se blagi pomaci, što utiče na to da stanovnici tih zemalja dolaze do novih auta i rješavaju se polovnih. Na kraju ti polovnjaci dolaze na naše tržište – pojasnio je Ćorić za “Nezavisne novine”.
Kako je rekao, teško je prognozirati šta će se dešavati u narednom periodu, što se tiče oporavka svih industrija, pa tako i auto-industrije.
Ističe da, iako je došlo do povećanja uvoza auta, to ne znači nužno da će doći do nižih cijena vozila u BiH.
– Teško je to očekivati, ali ponuda polovnih auta je veća nego što je kupovina moć stanovništva, odnosno kupovna moć pada, te ljude tjera na razmišljanje da li ući u investiciju nabavke polovnog vozila, a možemo reći da su cijene izuzetno visoke za džep stanovnika BiH – kazao je on.
Igor Gavran, ekonomista, ističe da sa jedne strane povećanje uvoza vozila jeste znak oporavka tržišta, ali je dominacija polovnih ipak znak i siromaštva.
– S obzirom na to da većina svijeta u sve većoj mjeri prelazi na električna vozila ili barem ona savremenijih hibridnih tehnologija, izgledno je da se u BiH i dalje najviše uvoze ona koja će u razvijenom svijetu uskoro biti bliže otpadu nego cestama – kazao je Gavran za “Nezavisne novine”.
Kako je rekao, vidljivo je i da niko u BiH ne koristi ni priliku za privlačenje kineskih ulaganja u auto-industriju, za koja se bore u Evropi sada kada se uvode protekcionističke carine na uvoz kineskih vozila u EU i kada kineski proizvođači traže pogodne lokacije u Evropi za proizvodnju vozila i dijelova koje bi mogli plasirati u EU bez dažbina.