Još se ne gase područne škole sa malim brojem učenika u Srpskoj

Još se ne gase područne škole sa malim brojem učenika u Srpskoj

Broj učenika u ruralnim sredinama i dalje se smanjuje.

Školsko zvono za 10, ali i manje od 10 učenika zvoni u skoro polovini područnih odjeljenja širom Republike Srpske, podaci su Ministarstva prosvjete i kulture Srpske.

Prema podacima nadležnog ministarstva, na području Srpske postoje 444 područna odjeljenja, od čega u čak 215 svi učenici mogu sjesti u samo nekoliko klupa.

Iako je broj učenika u mnogim područnim odjeljenjima izrazito nizak, u Ministarstvu navode da nije dolazilo do zatvaranja škola.

-Stav Ministarstva unazad nekoliko godina jeste da ne vršimo racionalizaciju mreže škola, već da omogućimo roditeljima koji žele da njihova djeca nastave školovanje u područnim odjeljenjima koja imaju mali broj učenika da to i imaju. Stoga, nismo donosili rješenja o prestanku rada područnih odjeljenja, odnosno zatvarali ove škole -istakli su za u nadležnom ministarstvu , prenose Nezavisne.

Demograf Stevo Pašalić ističe za da je smanjenje broja učenika tipična posljedica demografije, dodajući da je pad vidljiv u svim strukturama, pa i učeničkim.

On dodaje da je sve manje mladih na selima, pa su tamo uglavnom kombinovana odjeljenja u školama.

-Mi iako smo većinski ruralna zemlja, na selima imamo pražnjenje mlađe populacije. Više se djece rodi u gradovima nego na selima, tamo je starija populacija, smanjen je broj učenika i taj trend će se nastaviti – objašnjava Pašalić.

Da odjeljenja sa malim brojem đaka imaju i prednosti i mane, smatra psiholog i sistemski porodični psihoterapeut Maja Savanović Zorić.

-Veličina odjeljenja je i te kako jedan od faktora koji utiču na postignuća učenika, jer se nastavnici mogu više posvetiti učenicima i njihovim individualnim mogućnostima – ističe ona, dodajući da se nastavnici ne mogu posvetiti podjednako učenicima gdje u odjeljenjima ima 30 ili gdje ima 15 đaka.

Sa druge strane, prema njenim riječima, problem može nastati prilikom prelaska iz područne škole u centralnu.

-Tada se desi to da učenici pređu nakon petog razreda u neku veću školu i taj period socijalizacije često prođe u smislu da učenik bude isključen iz grupa, da bude izdvojen – objašnjava Savanović Zorićeva, dodajući da se tu upravo javlja prostor za rad nastavnika i stručne službe, prenose Nezavisne.

Zbog sve manjeg broja djece zabrinut je i predsjednik Sindikata obrazovanja, nauke i kulture RS Dragan Gnjatić ali kako ističe iako neki nastavnici imaju smanjene norme, svi rade svoj posao pošteno.

-Treba mnogo toga da se učini. Ne samo nastavnici, Sindikat, Ministarstvo ili škola, već cjelokupno društvo – rekao je on.

Gnjatić dodaje da se ne smije dozvoliti da područne škole zarastu u korov.

-Mi, kao Sindikat, borićemo se za svaku školu i svako selo. Moramo ponuditi sigurnost i učenicima i roditeljima o opstanku područnih odjeljenja – kazao je on.



KATEGORIJE
TAGOVI

KOMENTARI

Wordpress (0)