Slobodan Stanarević za BLink o mostu na Savi, ugovoru sa Kinezima, sjednici skupštine o rebalansu…

Slobodan Stanarević za BLink o mostu na Savi, ugovoru sa Kinezima, sjednici skupštine o rebalansu…

- Do 2027.godine imaćemo 250 kilometara autoputeva. Hrvatska neće praviti problem oko Mosta na Savi. Ja sam za sjednicu Skupštine o rebalansu-

Republika Srpska bi kroz nekoliko godina trebala imati oko 250 kilometara autoputeva. Nedavno je u Gradišci na rijeci Savi završen i most koji će, kada Hrvatska završi svoj dio posla, odnosno pristupne puteve, povezivati Srpsku i BiH sa autoputem koji ide kroz Hrvatsku a dalje i sa evropskom mrežom autoputeva. Ovih dana napokon trebaju započeti i radovi na ambicioznom projektu autoputa Banjaluka – Prijedor kojeg u potpunosti vodi kineska kompanija, dok je ugovor za taj autoput između Vlade RS i kompanije “Shandong Hi-Speed International” još uvijek, i pored negativnih reakcija javnosti, i dalje pod velom tajne. Slobodan Stanarević, direktor Autoputeva RS ali i odbornik DEMOS-a u Skupštini grada Banjaluka, odgovarao je za BLink na ova i mnoga druga pitanja koja su posljednjih dana u žiži javnosti Srpske.

BLINK: Već dva mjeseca ste direktor Autoputeva RS, kako biste ocijenili, za ovo relativno kratko vrijeme, vaš mandat i da li ste zadovoljni urađenim?

STANAREVIĆ: Što se tiče Autoputeva i  Autocesta u FBiH, mislim da je to najpozitivnija priča i Republike Srpske i BiH. Onoliko koliko neka država ima autoputeva, toliko ta zemlja ima prosperiteta. Ja se nadam da ćemo mi sa godinama taj prosperitet i ostvariti srazmjerno mreži naših autoputeva. Što se tiče Autoputeva RS, preduzeće stoji jako dobro, posluje pozitivno, ima svojih problema ali ima i svojih rješenja, ali mislim da smo u 5 top firmi u BiH što se tiče svih segmenata.

BLINK: Kad ste došli na poziciju direktora govorili ste u jednom od intervjua i da Autoputevi imaju manjak stručnih kadrova. Da li ste u međuvremenu nešto uspjeli promijeniti nabolje i radite li po tom pitanju nekakve aktivnosti kako biste privukli stručni kadar?

STANAREVIĆ: Da, baš tako, to mi je bilo fascinantno da se sva ta izgradnja, održavanje, ugovaranje svodi na svega osam građevinskih inženjera u Autoputevima, i onda sam razgovarao i sa gospodinom Voloderom  (direktor Autocesta FBiH, prim.nov.) koji mi je rekao da u Autocestama imaju, primjera radi, čak 62 zaposlena inženjera, a imamo skoro isti broj kilometara autoputeva. Onda je jednostavno za shvatiti koliko su bili opterećeni ti naši inženjeri. Raspisali smo konkurs za prijem novih kadrova, i on je trnutno u završnoj fazi, imamo za sada 20 kandidata. Tražimo kvalitetan kadar, koji ima iskustva u građenju i u projektovanju. Za nekih sedam dana trebali bismo imati pet novih zaposlenih inženjera. Moja zamisao je da svaki inženjer oformi svoj tim oko sebe i da onda zaduži dionicu za koju će biti odgovoran ispred Autoputeva RS. Što se tiče nekih drugih problema, imamo problema sa funkcionisanjem naplate jer naši građani i dalje preferiraju da na naplatnim kućicama plaćaju kešom ili karticama, tako da ćemo raditi promociju ENC-a kako bismo podstakli građane da kupuju te uređaje. Ono što uštedite putovanjem autoputem možete nekad izgubiti u gužvi na naplatnim kućicama.

BLINK: Po najavama od prošle godine Republika Srpska bi do 2025. godine trebalo da ima oko 250 kilometara autoputa. Dokle se došlo sa realizacijom ovog plana i da li je realno da se uspije realizovati u datom roku?

STANAREVIĆ: 2025.godine ne, ali do 2027.godine da. Razlog je to što je rok izvođenja na autoputu Banjaluka-Prijedor pet godina, sad su se stekli uslovi jer je dobijena građevinska dozvola na prva dva kilometra tako da to počinje i onda će se dobijati parcijalno građevinske dozvole za ostale dionice, ukupno za 42 kilometra. Ugovoreno je sve za autoput Bijeljina-Rača, već se radi 20 kilometara, a tu imamo ukupno 60 kilometara. Doboj-Vukosavlje je u pretkvalifikaciji 42 kilometra, Brčko-Vukosavlje 33 kilometra. I kada se sve sabere sa ovim postojećim imaćemo 250 kilometara autoputeva. Za sve te dionice otprilike rok je, a mjerićemo ga najvećim a to je Banjaluka-Prijedor koji je 5 godina, i sve ostale dionice će se uklopiti u taj rok.

HRVATSKA ĆE ISPOŠTOVATI ROKOVE ZA PUŠTANJE U PROMET NOVOG MOSTA NA SAVI

BLINK: Nedavno je otvoren i novi Most na Savi kod Gradiške koji bi trebao da povezuje Republiku Srpsku, odnosno BiH, sa autoputem koji ide kroz Hrvatsku. Ministar Vojin Mitrović je nedavno izjavio da bi hrvatska strana mogla završiti svoj dio posla, kada govorimo o pristupnim saobraćajnicama do prvih mjeseci 2024.godine, a da se razgovara i o mogućnosti da već izgrađeni granični prelaz koji je već sagrađen na našoj strani postane zajednički, integrisani, granični prelaz. Da li ste pričali sa predstavnicima hrvatske strane na tu temu na nedavno održanom svečanom obilježavanju završetka radova na mostu?

STANAREVIĆ: Jesmo pričali i mislim i da i sa njihove strane ima volje, jer je i sa one strane isto izvođač iz Republike Srpske. Tako da mislim da tu neće biti smetnji i da će taj rok da se ispoštuje pošto je bio ispoštovan i sa ove strane a u pitanju je zaista impozantan most na Savi kod Gradiške. Taj most je bio zahtjevan i radio se i u izazovno vrijeme za vrijeme pandemije virusa korona i urađen je u roku. Sa hrvatske strane imate da se izgrade i dva mosta, preko jedne rijeke i preko jednog manjeg kanala i to su neka kritična mjesta a to kad se uradi ostalo je sve dosta jednostavnije. Trasa je dosta jednostavna, ravničarska. To je ta prva faza od 4,5 kilometara koja se uključuje u mjestu Nova varoš, a druga faza da bi se stekli uslovi da funkcioniše most je direktno uključenje u mjestu Okučani koja bi išla poslije ove. Uglavnom nama je bitno da se ova prva faza završi. Ono što je još bitno se odnosi na granični prelaz, Ministarstvo transporta i komunikacija, odnosno gospodin Mitrović je uputio inicijativu da zajednički prelaz bude na našoj strani a koji je već izgrađen. Imamo već takvih prelaza i sa Srbijom i sa Hrvatskom u funkciji i mislim da ne bi bilo razloga da se ova inicijativa ne prihvati od strane Hrvatske. Ono što je specifično je da je za konačnu odluku o tome nadležno Ministarstvo finansija pošto se to odnosi na Upravu za indirektno oporezivanje najvećim dijelom i onda oni moraju dati saglasnost za to. Mislim da će oni to prihvatiti jer prave uštedu, jer ne prave prelaz i na svojoj strani, a druga stvar je da bi se moglo doći do smanjenja roka izgradnje te druge dionice.

BLINK: Iz kog razloga, prema Vašim saznanjima, hrvatska strana sa svoje strane nije pratila tempo radova koji su tekli sa strane Republike Srpske, pa ćemo sad narednih godinu i po, ili možda i više, imati most koji neće imati nikakvu funkciju?

STANAREVIĆ: Mislim da ćemo imati most u funkciji u datom roku ako ne i prije. Mora da se vrši pritisak prvenstveno na taj granični prelaz od strane institucija BiH. Izvođač je uveden, izvođač samom svojom dinamikom radova forsira da se to završi. Naravno mi ocjenjujemo da bude tamo i da čeka, i naravno kad se čeka onda idu klejmovi, pa vam neko to onda plaća, tako da su opstrukcije sa bilo koje strane, što se tiče izgradnje te dionice, svedene na nulu. Ključno je da Ministarstvo BiH finasija insistira kod Ministarstva finansija Hrvatske da daju jasan stav da se i tamo gradi granični prelaz ili da se koristi naš, koji je već izgrađen.

NEKE SU SE FIRME ZAIGRALE OKO TENDERA NA KOJEM JE BILA PONUDA OD 0,01 KM

BLINK: Nedavno ste izjavili da Uprava za indirektno oporezivanje BiH zbog problema s podjelom novca drži na svom računu 180 miliona maraka sredstava “Autoputeva RS” i “Autocesta FBiH”, naplaćenih od akciza. Šta je konkretan problem, koji dio novca tu pripada Autoputevima RS i da li su ta sredstva isplanirana za šta će biti utrošena kada jednom legnu na račun Autoputeva RS?

STANAREVIĆ: 180 miliona KM nije mala količina novca. Autoputevi se grade iz kredita koji se kasnije servisiraju  iz akciza koje se naplaćuju od goriva, i od tih akciza sesada  zadržava 10 odsto zbog navodno neke podjele kojom neko nije zadovoljan. U ovom slučaju najvjerovatnije nije zadovoljna Federacija, traže nešto drugačiju podjelu. Traže 36 odsto a do sada je bila 39 odsto na RS, 59 odsto FBiH, i 2 odsto Brčko distrikt. I razumijem da taj procenat možda treba podešavati i dogovarati se oko toga, ali zadržavati tolika sredstva u vremenu kad smo mi u ekspanciji izgradnje autoputeva i RS i FBiH je strašno.  Ako je sporno 50 miliona, onda ćemo ih ostaviti pa ćemo raspravljati ali hajde da pustimo 130 miliona KM. U ovom slučaju kod ti 180 miliona čak 70 i nešto miliona KM, odnos 39 odsto, pripada Autoputevima RS. Mi tenutno imamo izgradnju autoputa Bijeljina-Rača gdje 50 odsto plaća Vlada RS, odnosno Autoputevi RS, a sa druge strane imate 50 odsto koje će plaćati Srbija. I tu bismo iskoristili ta sredstva koja bismo dobili od akciza. Razlog za to je što je ta dionica dogovorena sporazumom Dodik-Vučić-Erdogan odnosno to je taj kružni tok autoputeva Beograd-Sarajevo-Beograd. Mislim da je to značajna dionica i da bismo baš tu dionicu radili ovim sredstvima.

BLINK: Nekoliko dana po preuzimanju direktorske funkcije dogodila se jedna situcija kada se na javni tender za zimsko održavanje auto-puta 9. januar. Firme “Kozaraputevi” i “Bijeljina put su tada dali ponudu od 0,01 fening plus PDV, a Vi ste tada izjavili da bi to mogao biti i napad na Vas, ali i da je Zakon o javnim nabavkama loše napisan. Šta se od tada dogodilo po pitanju ovog tendera i da li ste uspjeli riješiti ovaj problem?

STANAREVIĆ: Taj problem riješili smo produžetkom načina izbora novog ponuđača. Došli smo u situaciju da ponudimo Kozara putevima i Bijeljina putevima ugovor od 0,01 KM pošto Zakon o javnim nabavkama kaže da ponuđač ima pravo da radi na svoju štetu, a što su oni naravno odbili. Sledeći je bio mislim MG Mind od 68.000 KM i njima smo ponudili ugovor i naravno da i oni odbiju jer se to ne isplati raditi za te pare. I imamo trećeg koji je bio preko budžeta i kojem moramo odbiti jer nismo to dobili na Nadzornom odboru. I tako da sada ponavljamo tender i to u naredni ponedjeljak. Mislim da su se oni malo zaigrali oko toga, i mada razumijem takmičenja na tim tržištima ali ići tako suidicalno po svoju štetu meni nije bilo logično. Nadam se da će se sada opametiti i da će ići normalne cijene jer i Autoputevi imaju štetu oko toga. Možemo doći u tu situaciju da nemamo dogovoreno održavanje te dionice i da je moramo zatvoriti. Apelujem na njih – u pamet se!

VLADA NEMA INTERES DA KRIJE UGOVOR SA KINEZIMA OKO AUTOPUTA BANJALUKA – PRIJEDOR

BLINK: Jedan od najambicioznijih projekata puteva je i gradnja autoputa Banjaluka – Prijedor. Kako tu teku radovi budući da je bilo opiranja lokalnog stanovništva, pogotovo iz Kozarca i Verića, oko  trase puta koja bi trebala da ide ovim potezom?

STANAREVIĆ: Znam da je tu bilo raznih razgovora i pregovora, pogotovo iz medija. Nisam bio direktan učesnik tada kada je to bio aktuelno. Konačno je trasa usvojena i urađen je glavni projekat. Bitno je da kažem javnosti, da je u ovom slučaju, kada govorimo o autoputu Banjaluka-Prijedor da kineski koncesionar ima isti odnos prema Vladi kao i Autoputevi prema Vladi. Jedino što je zajedničko nama i kineskom koncesionaru je što smo i mi i oni graditelji autoputeva. Trasa je usvojena, urađen glavni projekat, dobijena je građevinska dozvola za prva 2 i po kilometra i gradnja kreće iz Prijedora. Mislim da bi gradnja trebala uskoro početi, krajem avgusta, a kineska kompanija je sada u izboru Nadzornog organa i nezavisnog inženjera i nekih podizvođača. Kontaktna naša tačka, Autoputeva i kineske kompanije, je za 35 godina, kada oni predaju koncesiju, i tada od nezavisnog inženjera tražimo podatke vezano za taj autoput, a do tada mi imamo sasvim malo dodirnih tačaka. Odnosno, to je samo neka kolegijalnost i da im pomognemo u fazi realizacije  jer imamo iskustvo na našem terenu i sa našom administracijom.

BLINK:Ugovor o izgradnji auto-puta Banjaluka-Prijedor sa kineskom kompanijom “Shandong Hi-Speed International (SDHS)” je u javnosti poveo dosta polemike, budući da ugovor sa Kinezima i dalje nije javan mada su mediji, javnost, stručnjaci i pojedini političari tražili da se on i javno prezentuje. Da li će se sadržaj tog ugovora napokon prezentovati javnosti i da li ste Vi lično imali uvid u njegov sadržaj? Znate li zašto su predstavnici kineske kompanije uopšte bili protiv objavljivanja sadržaja tog ugovora?

STANAREVIĆ: Ja nisam imao uvid u navedeni dokument. Po mom mišljenju, ne mislim da Vlada ima razlog da krije taj ugovor. Mislim da zapravo kineski koncesionar štiti sebe iz razloga da ne bi se njima desilo da njihova konkurencija, odnosno konkurencija ostalih velikih kineskih kompanija koji se bave istim poslom,  ne bi tražila takve ugovore i vjerovatno su zato tražili tajnost ugovora. Garantujem da Vlada nema tu nikakav interes. Vlada sa njima ima takav odnos da kineski koncesionar treba da izgradi autoput, a Vlada treba da riješi ekproprijaciju zemljišta, koncesionar nakon toga to koristi 35 godina i nakon toga to predaje Vladi, odnosno Autoputevima, na dalje korištenje. Ja stvarno nisam vidio taj ugovor i nisam ni zainteresovan da ga vidim. Opet ponavljam, oni su jedna firma, mi smo druga firma i želim im svu sreću da to brzo urade i realizuju. Naš zahtjev prema njima je bio kompatibilnost naplate putarina na njihovom autoputu bude u skladu sa našim već izgrađenim.

NISAM PROTIV TOGA DA SE SJEDNICA SKUPŠTINE NA TEMU REBALANSA BUDŽETA ODRŽI U SEPTEMBRU

BLINK: Budući da ste i dio vladajuće većine u Skupštini grada Banjaluke, kako ocjenjujete inicijativu nekoliko odbornika iz opozicije ali i insistiranje gradonačelnika Stanivukovića da se održi vanredna sjednica Skupštine grada Banjaluka na temu rebalansa budžeta? Da li podržavate taj prijedlog i da li je generalno zaista prevelika pauza od preko 2 mjeseca da se ne održi nijedna sjednica banjalučke skupštine?

STANAREVIĆ: Vjerujte mi da nikad, koliko ja znam, nije bila sjednica Skupštine u avgustu, jer su svi na godišnjem odmoru a i sad mislim da nema 16 odbornika za održavanje. A u septembru nemam ništa protiv, neka se održi redovna sjednica Skupštine grada sa tom tačkom. Do tog trenutka treba održati sastanke i usaglašavati stavove, tu nema nametanja jer to je tačka zastoja.

KATEGORIJE
TAGOVI

KOMENTARI

Wordpress (0)