Udruženja potrošača zatrpana žalbama zbog reklamacija
Foto: Unsplash

Udruženja potrošača zatrpana žalbama zbog reklamacija

Prisutne i reklamacije na vrijednosti od više hiljada maraka.

Zaštitu individualnih potrošačkih prava i tokom prvih šest mjeseci ove godine tražili su kupci u Republici Srpskoj, međutim u odnosu na isti period prošle godine, broj reklamacija ove godine je dosta manji. Sa druge strane, u udruženjima potrošača broj žalbi zbog reklamacija je veći nego ranije.

Republička tržišna inspekcija je, kako su istakli iz Inspektorata Republike Srpske, u prvoj polovini ove godine izvršila 96 kontrola, od čega je u 69 slučajeva utvrđeno da su reklamacije bile opravdane.

– U toku vršenja inspekcijske kontrole 62 reklamacije su uvažene i riješene na licu mjesta, a sedam ih je riješeno nakon naloženih upravnih mjera. U 26 kontrola utvrđeno je da reklamacije potrošača nisu bile opravdane ili je potrošač upućen da svoja prava traži putem suda. Jedan postupak i dalje traje. Potrošači su se najčešće žalili na neprihvatanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odjeću, obuću, ekonomske usluge i slično – istakli su iz Inspektorata.



U istom periodu prošle godine izvršeno je 140 kontrola.

– Kontrole se rješavaju na različite načine, u zavisnosti od okolnosti i činjenica u svakom pojedinačnom slučaju. Trgovci su potrošačima vraćali novac ili vršili zamjenu proizvoda novim, vršili popravku proizvoda putem ovlaštenog servisa, a bilo je i slučajeva gdje zahtjevi potrošača nisu bili opravdani – navode oni.

Da je ove godine povećan broj žalbi u odnosu na isti period lani, potvrdila je Snežana Šešlija, izvršna direktorica Udruženja građana “ToPeeR” Doboj.

– Mi smo u prvih šest mjeseci imali od 15 do 20 odsto prigovora više od strane potrošača. To je broj između 700 i 850 – ističe ona.

Kako kaže, ranije su reklamacije bile na proizvode vrijednosti nekoliko stotina maraka, a sada su prisutne i reklamacije na vrijednosti od više hiljada maraka.

– Ljudima se ne da mogućnost da se procijeni kvalitet i to najčešće ne bude. Ono što smo primijetili u zadnje vrijeme, velike su malverzacije trgovaca koji ne isporučuju na vrijeme račune, a pogotovo ne garantne listove na određenu tehničku robu, nego se vrlo mnogo vremena izgubi dok se dođe do potrebne dokumentacije – objašnjava Šešlija.

Među reklamacijama na namještaj, odjeću ili obuću, građani se žale i na dvojne cijene.

– Jedna cijena na proizvodu, druga na rafama, treća na kasi. Očigledno je da se pretjerano brzo mijenjaju cijene i trgovci ne stignu to da urade. To nam je velika prepreka – navodi ona i dodaje da su česte reklamacije i na usluge od ekonomskog interesa.

Veći broj građana zbog reklamacija kuca i na vrata Udruženja potrošača “Zvono” u Bijeljini, a prema riječima Jovana Vasilića, predsjednika ovog udruženja, brojni potrošači im se obraćaju i telefonom te im na taj način daju instrukcije kako da postupe.

– Za sada je najviše na udaru tehnička roba, a onda dođu odjeća i obuća. Obuća više nego odjeća. Pojedine firme se veoma neprofesionalno ponašaju prema potrošačima kada dođu da reklamiraju cipele ili patike. Takođe, tu su i usluge od ekonomskog interesa – kaže Vasili.

Kako ističe, “Zvonu” se ne obraćaju samo građani Bijeljine, već i potrošači iz drugih gradova širom Bosne i Hercegovine.

Iz Inspektorata Srpske ističu da su i sami potrošači značajno radili na vlastitoj edukaciji i informisanju o svojim pravima, ali i da je primjetan napredak u ponašanju trgovaca, pišu Nezavisne novine.

– Sve češće se susrećemo sa situacijama da se žalbe potrošača rješavaju dogovorom i kompromisom, bez potrebe preduzimanja represivnih i kaznenih mjera od strane inspekcije – ističu oni.

KATEGORIJE
TAGOVI

KOMENTARI

Wordpress (0)